Thursday, April 21, 2011

Inspo.

Det er mange som spør meg om hvor jeg får inspirasjon fra. Neida, det er ikke så mange. Men det er noen. Nå skal jeg presentere noen av heltene mine, i tilfeldig rekkefølge. De jeg kommer på i farta, liksom. Kan ikke ta med absolutt alle jeg digger.


Koji Kondo.

Antageligvis verdens mest geniale komponist. Alle dere som har vokst opp med Zelda og Super Mario skjønner hva jeg snakker om. This is pure love.




Kenji Kawai.


Enda en musikkflinkis fra Japan. Sørget for at dette episke filmklippet ble enda mer episk. Pure art.



Hayao Miyazaki.

Som nevnt tidligere, verdens største geni. Fortjener en plass idag også.




Haruki Murakami.


Fantastisk forfatter. Som dere nok har skjønt, blir jeg pent nødt til å lære meg japansk, så jeg kan forstå akkurat hva som foregår inne i disse utrolig interessante hodene. Ja, ikke så spennende denne dok'en kanskje, men jeg kan vel ikke akkurat poste en bok, hva?



Takashi Murakami.


En svært interessant billedkunstner. Bryter ned skillet mellom det kommersielle og det unike. Reklamekunst. Right up my alley!






Osamu Tezuka.

Mangaens Gudfar. Need I say more?




Holder på med bind 2 av denne serien, as we speak.



Michel Gondry.

Veldig dyktig regissør, har laget noen av de mest interessante musikkvideoene for en del av verdens største artister.




Chris Cunningham.

En kanskje enda fetere regissør. Denne videoen er helt sykt rå, det samme er låta. Aphex Twin er også verdt en nevn.




Die Antwoord.

It's fucking art.




Daft Punk.

Hva trodde du? Interstella 5555 er et av historiens største mesterverker. For dere som ikke vet det, Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem er en full-lengde japansk animert musikkfilm til Daft Punks album Discovery. Og dette er den beste låta fra albumet.



Aleksander Vinter.

For real. Det måtte komme. Aleks, jeg elsker hodet ditt!



Jim Jarmusch.

Helt rå filmregissør. Her er traileren til en av de feteste filmene hans, Coffee and Cigarettes.




Jens Bjørneboe.

Min store helt. Vil du vite hva som skjer inne i hodet mitt? Les "Bestialitetens Historie". Jens satte ord på nesten alt jeg føler og tenker, lenge før jeg ble født.




Todd Schorr.

Min favorittkunstner, tror jeg.



Banksy.

Well, obviously. Obvious troll IS obvious, right?



Beethoven.

Beethoven, du var kanskje ikke den flinkeste, men dette stykket; DAMN!




Mozart.

Behøver aldeles ingen videre presentasjon.




Siddhartha.

Ja, han er faktisk min ypperste inspirasjon.



Og nok en gang; Earl Sweatshirt.

Earl, jeg får ikke nok av deg!




No comments:

Post a Comment